5 stappen in verliesverwerking

Een tijdje geleden las ik een artikel over rouw en verliesverwerking.
Hierin werden er 5 stappen meegegeven, die ik wel nuttig vond in mijn eigen rouwproces als ik nog maar eens slecht nieuws moet verwerken:

  1. Sta stil bij het verlies, denk eraan.
  2. Treur erom. Nodig mensen uit die iets te maken hebben met wat je verliest en vraag hun om steun. 
  3. Huil.
  4. Zoek de winst van het verlies en neem daar tijd voor.
  5. Na een paar dagen zul je je al beter voelen. Je zult merken dat je hebt gewonnen. Maar bedenk dat je dat gevoel ook weer kunt kwijtraken. Begin dan opnieuw.
Toen ik weer een keer slecht nieuws kreeg, heb ik deze stappen toegepast, ik geef je even mee wat ik gedaan heb.
Bij stap 2 heb ik een smsje gestuurd naar mijn zussen, mijn ouders en 3 heel goede vriendinnen met de vraag om me een kaartje te sturen waarin ze schrijven hoe graag ze mij en mijn partner zien. 
Als ik de kaarten en tekeningen toekreeg, deed het enorm veel deugd, ik voelde me niet meer alleen.

Stap 4 vind ik de moeilijkste. Soms zijn het kleine dingetjes zoals: ik mag weer een glas wijn of een tas koffie drinken, ik kan terug doorslapen (niet om de 6 of 8u puffen, pillen nemen,...) Andere momenten merk ik dat ik al heel wat heb bijgeleerd door het hele proces en dat is ook enorm veel waard.
Ik hoop dat het jou ook lukt om het positieve te zien.

Stap 5 is heel herkenbaar. Het is zo dat ik me een paar dagen goed kan voelen, maar dan ineens (vanuit het niets precies) een enorm emotionele dag heb. Zo'n dag waarop alles me precies aan het huilen krijgt. Dat heeft me de eerste keren wel overvallen, omdat ik het niet verwachtte. Het lijkt me normaal dat een verwerking niet van vandaag op morgen gaat, anders zou het ook niet 'proces' genoemd worden hé :-)


Geen opmerkingen:

Een reactie posten