Het IVF bos door de bomen zien, welk centrum kies ik?

Wij zijn door mijn gynaecoloog doorverwezen naar het Sint-Augustinusziekenhuis in Antwerpen.
We wonen in Antwerpen en mijn gynaecoloog is verbonden aan het Sint-Vincentiusziekenhuis, dus de stap was logisch. (beide ziekenhuizen behoren tot dezelfde groep)
Toen we startten hadden we er écht geen flauw benul van dat er ook nog andere fertiliteitscentra in Antwerpen zijn, laat staan in België.
Door te praten met mensen, zijn we te weten gekomen dat er nog centra zijn in Leuven, Limburg, Gent, Brussel,...
En dan komt natuurlijk de vraag: welk centrum is het beste?

Enerzijds denk ik dat de mensen die zwanger geworden zijn in centrum X dat het beste vinden!
Anderzijds hoor ik van mijn behandelende fertiliteitsarts dat de centra op vlak van resultaat allemaal vergelijkbaar zijn. 
Ik kan alvast zeggen dat het centrum in Sint-Augustinus een goed centrum is (ookal ben ik nog niet zwanger), het enige nadeel is dat zij voor het labo samenwerken met Gasthuisberg Leuven en dat je dus voor de terugplaatsing naar Leuven moet.
Mijn fertiliteitsarts vertelde me ook en dat bevestigde mijn gynaecoloog dat Middelheim en Sint-Augstinus vergelijkbaar zijn. Bij Middelheim is alles in huis, je moet dus nergens anders naar toe voor de terugplaatsing.

Een vriendin van mij heeft positieve ervaringen met Life in Leuven, een andere met Jan Palfijn in Gent, nog een andere vriendin met Hasselt en nog iemand anders met het UZ in Jette. Ik wou jullie een link geven met een overzicht van alle verschillende centra, maar ik kom nu tot de vaststelling dat dit gewoon niet bestaat, jammer.

Ondertussen hebben we nu de overstap naar UZ Jette gemaakt. Dit hebben we gedaan op aanraden van mijn gynaecoloog en in overleg met onze behandelende fertiliteitsarts van Sint-Augustinus.
Wij hadden alsmaar topembryo's, maar die resulteerden geen van de 8 terugplaatsingen in een zwangerschap en daar werden wij redelijk wanhopig van. Als we dan vroegen wat de volgende stappen waren en of er bijkomende onderzoeken zouden gebeuren, kregen we te horen dat we gewoon geduld moeten hebben, dat er niets scheelt, dat het een kwestie van genetisch materiaal is.
Dat was voor ons geen afdoend antwoord, vandaar dat we met een klein hartje de overstap hebben gemaakt. Ik heb het er heel moeilijk mee gehad om mijn vertrouwde omgeving (het enige wat ik min of meer onder controle had) achter mij te laten en naar Jette te gaan. Ik had schrik dat we helemaal van nul zouden moeten beginnen. Dat is niet zo. Je vraagt jouw dossier op in het centrum waar je nu zit en neemt het mee naar het nieuwe centrum, zij gaan met dat dossier verder. Het is dus niet weer heel de rimram.

Vandaag hebben we de eerste afspraak in Jette achter de rug en ik ben écht opgelucht dat we de stap hebben gezet. Daar kregen we onmiddellijk het voorstel om 2 bijkomende onderzoeken te doen om 100% zeker te zijn dat er geen andere problemen zijn en écht alles uit te sluiten. Jette is wel groter dan Sint-Augustinus, maar de mensen zijn er enorm vriendelijk en behulpzaam. Je merkt dat het een machine is en dat heeft ook wel iets geruststellends. Je gaat gewoon mee in de molen.
Zij sluiten ook niet tijdens de vakantieperiode en dat vind ik ook een pluspunt. Sint-Augustinus sluit een paar weken in de zomervakantie. Hun volste recht natuurlijk en eigenlijk ook wel goed soms (lees: hoe laat ik het los?), maar voor mij nu even niet. :-)






Geen opmerkingen:

Een reactie posten