Zoveel keer per dag medicatie nemen op hetzelfde uur - wanneer en hoe?

Voor mijn behandeling moet ik regelmatig op hetzelfde tijdstip iets van medicatie innemen.
Dan is het puffen, dan is het een prikje zetten, dan is het iets inbrengen,....
In het begin maakte me dit wel zenuwachtig en kwamen er wel wat vragen bij kijken:

  • Om hoe laat plan ik dit het beste in?
  • Hoe doe ik het zo discreet mogelijk?
  • Hoe zorg ik ervoor dat ik het op het exacte uur doe?
Een paar eenvoudige tips, die nogal logisch lijken, maar waar ik niet vanaf dag 1 ben op gekomen.
  • Ik plan mijn laatste inname van de dag zo dicht mogelijk bij het normale uur dat ik ga slapen, op die manier heb ik minstens een blok van 6 uur nachtrust. Bv.: Ik pufte om 22u - 4u - 10 u en 16u.
  • Ik heb het nodig aantal alarmen in mijn gsm gezet die dagelijks af gaan. Als ik me er niet veilig bij voel of schrik heb dat het niet zou afgaan (irrationele angsten zijn me niet vreemd meer sinds deze behandeling :-)) dan vraag ik aan mijn man om de alarmen ook in zijn gsm te zetten.
  • Mijn gsm heb ik altijd bij mij in een klein handtasje, samen met de nodige medicatie.
  • Mijn alarm is stil, maar luid genoeg om het zelf te kunnen horen. (ik heb het thuis even uitgetest)
  • Als ik in een vergadering zit, verontschuldig ik me even. Soms voel ik me er prettiger bij om een reden op te geven en dan zeg ik dat ik even naar de WC ga.
  • Ik puf altijd op de WC als ik niet thuis ben en als het kan. Soms zijn we in een winkel, in de cinemazaal of op een optreden als ik moet puffen en dan doe ik het gewoon daar. Een neusspray is immers net hetzelfde. (Ik kies ervoor om dit niet in het bijzijn van mijn collega's te doen, omdat ik vrees dat zij vragen zouden beginnen stellen en dan zou ik moeten liegen, waar ik verschrikkelijk slecht in ben)
  • Ik moet ook soms vaginaal een capsule inbrengen. Thuis, op het werk, bij vrienden ga ik gewoon naar de WC als mijn alarm afgaat. Onlangs zijn we op reis geweest, dan heb ik aan mijn man gevraagd om op zijn gsm het alarm een kwartiertje vroeger te zetten. Op die manier hadden we een kwartier de tijd om een WC te zoeken. 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten