Met wie praat ik erover? Wat vertel ik en wat niet?

Toen we net aan dit hele proces begonnen, had ik enorm veel nood om er met iedereen over te praten.
Ik ben nogal extravert en praten helpt me om te verwerken. Ik hoopte op een luisterend oor, steun, raad, bemoedigende schouderklopjes, ... Jammer genoeg kreeg ik die niet altijd, sommigen begonnen te praten over hun eigen ervaring, anderen minimaliseerden mijn verhaal, nog anderen klapten dicht omdat ze niet wisten wat aanvangen met mijn verhaal, ...
Ik vond het vreselijk en voelde me alleen nog eenzamer.

Na een aantal behandelingen, heb ik mijn eerste afspraak gemaakt bij de psycholoog van het ziekenhuis. (Eerlijk, maak zo snel mogelijk een afspraak bij de psycholoog van het ziekenhuis. Naar mijn gevoel is de psychische begeleiding van in het begin eigenlijk noodzakelijk. Jammer genoeg wordt  dit niet altijd vanaf het eerste moment aanbevolen vanuit elk ziekenhuis.) Deze man heeft me een aantal zaken toegelicht die me duidelijk maakten waarom het geen goed idee is om er met iedereen over te praten. Ik geef ze graag aan jullie mee.

- IVF is als blind zijn
Weet jij hoe het is om blind te zijn?
Neen, wel IVF is zoals blind zijn.
Je weet niet wat het is, tot je het meemaakt en dan nog is het voor iedereen anders.
Buitenstaanders kunnen zich met de beste wil niet inbeelden waar jij en jouw partner doorgaan. Mijn man zegt me zelfs dat hij zich niet kan inbeelden waar ik doorga en hij staat zo dicht bij mij.

- De donkere grot
Hij sprak over een donkere tunnel, maar ik heb het een beetje aangepast tot het goed voelde voor mij. (Een tunnel is 1 rechte lijn en ik heb niet het gevoel dat dit proces in 1 rechte lijn gaat. Wel in vele kronkels en bochten. Soms zelf met het gevoel dat ik het licht zag van het einde, maar dan toch weer niet, etc)
Beeld je in dat je een donkere grot binnengaat, je kan niets zien en je mag een aantal mensen meevragen om naast jou te lopen. Deze mensen zouden jou begeleiden in de grot. Wie vraag je dan mee? 
Dat zijn de mensen aan wie je jouw verhaal kan vertellen. Die donkere grot ga je binnen als je start met IVF. Een deel van jouw leven is afgesloten van de buitenwereld. (Wie dit niet meemaakt, weet of begrijpt immers niet waar je doorgaat)
De mensen die jou begeleiden kunnen wisselen doorheen het hele traject heen. Het kan zijn dat er iemand hetzelfde blijft en iemand anders wisselt per poging. Het aantal kan wisselen. Soms kan het maar 1 iemand zijn, maar het kunnen er ook meerdere zijn.

- Vruchtbaarheid gaat ook over seksualiteit
De psycholoog vertelde me dat de vruchtbaarheidsbehandeling waar we mee bezig zijn, gaat over seksualiteit. Vertel je aan jouw collega over jouw seksleven? Waarom vertel je dan wel over jouw behandeling? Dit heeft me geholpen om er niet over te praten met mijn collega's (lees ook: Wat zeg ik tegen mijn collega's?)

Hoe doe ik het nu? 
Ik heb veel gehad aan de tips van de therapeut. Het deed me begrijpen waarom mensen zo 'raar' reageren, het heeft me geholpen om niet met iedereen te praten over mijn traject.
Jammer genoeg had ik het tegen veel mensen verteld en had ik het gevoel dat ik hen 'op de hoogte moest houden' als ze vroegen hoe het met me was. Dat heb ik opgelost door te zeggen 'Het is een zwaar proces en het is eigenlijk moeilijk voor mij om er nog over te praten. Ik vind het lief dat je ernaar vraagt, maar ik heb besloten om er niet meer over te praten. Het is te gevoelig, intiem, persoonlijk.'

Minder emotioneel
Ik merk ook dat ik minder emotioneel ben dan in het begin. In het begin zat ik vol met gevoelens van schaamte, mislukking, falen, en noem maar op. Dat is nu minder, waardoor ik het gevoel heb dat ik er beter over kan praten. Mijn 'begeleiders van mijn grot' zijn verminderd. Er zijn nog maar heel weinig mensen die het hele verhaal kennen. Ik denk 2 of 3. Wat ik wel doe, is deeltjes vertellen aan mensen. Als ik het heel moeilijk heb of als we weer slecht nieuws hebben of ... dan durf ik wel steun vragen aan mensen die weten dat we in het proces zitten.


Lees ook:



Geen opmerkingen:

Een reactie posten