Wat zeg ik als iemand een pijnlijke reactie geeft?

'Je moet gewoon rustig blijven.'
'Je moet geduld hebben.'
'Ik ken ook iemand die IVF heeft gedaan en ....'
'Bij mij ging het ook niet direct, maar kijk nu... ik heb al ... kinderen'
'Wanneer beginnen jullie eraan?'
'Wij willen graag (nog eens) grootouder worden.'
'Hoe lang zijn jullie nu al een koppel/getrouwd? Wanneer volgt de rest?'
'Huisje, tuintje, ...?'
Hoofd schuin houden, ogen bezorgd zetten en vragen 'Hoe is het nu met u?'

En ga zo maar door... ik denk dat ik de pijnlijkste vergeten ben, dat ik ze gewoon verdrongen heb ;-).
Vreselijk vind ik die goede raad, reacties, ...
Soms kan ik er tegen en soms zou ik een boksbal willen als er zo'n reactie komt. Soms lukt het om rustig te blijven en soms lukt het écht niet en word ik kwaad en emotioneel.

De therapeut van het ziekenhuis heeft me hier iets over gezegd dat me geholpen heeft om te begrijpen waarom mensen zo reageren.
Weet jij hoe het is om blind te zijn?
Neen, wel IVF is blind zijn. Je weet niet wat het is, tot je het meemaakt en dan nog is het voor iedereen anders. 
Buitenstaanders kunnen zich met de beste wil niet inbeelden waar jij en jouw partner doorgaan. Mijn man zegt me zelfs dat hij zich niet kan inbeelden waar ik doorga en hij staat zo dicht bij mij.

Jammer genoeg is het ook iets heel menselijks om iets te willen zeggen. Als er een stilte valt, als je mekaar al lang niet meer gezien hebt (familiefeesten), als er onwennigheid is, vallen mensen vaak terug in cliché opmerkingen.

De therapeut van het ziekenhuis stelde voor dat ik best aangeef dat het zwaar is en dat ik er liever niet over wil praten.
Ik voelde me niet altijd prettig bij dat antwoord. Ik had het gevoel dat ik daardoor overal roze olifanten creëerde. Ik ben nogal eerlijk aangelegd. Wat mij helpt bij zo'n opmerkingen, zijn standaardzinnetjes. Dit werkt niet altijd, soms verlies ik mezelf nog en word ik kwaad en emotioneel, maar meestal lukt het me door deze te gebruiken. Ik heb ondertussen ook geleerd om te zeggen 'ik wil er niet over praten.'


'Je moet gewoon rustig blijven.'
'Je moet geduld hebben.'
'Ik ken ook iemand die IVF heeft gedaan en ....'

=> 'Dankje voor de raad. Dat hebben mensen me al vaker gezegd.' of 'Dankje voor de raad, maar ik wil er liever niet over praten.'

'Bij mij ging het ook niet direct, maar kijk... ik heb nu al ... kinderen'
'Wij hebben dat geprobeerd, misschien lukt het dan bij jullie ook.'
=> 'Jouw situatie is niet vergelijkbaar met de mijne, maar dankje voor de raad.' of 'Dankje voor de raad, maar ik wil er liever niet over praten.'

'Wanneer beginnen jullie eraan?'
'Wij willen graag (nog eens) grootouder worden.'
'Hoe lang zijn jullie nu al een koppel/getrouwd? Wanneer volgt de rest?'
'Huisje, tuintje, ...?'
=> 'Zwanger worden is niet voor iedereen vanzelfsprekend.' of 'Wij zijn nu bezig met de verbouwingen' of 'Wij moeten nog heel veel oefenen' of 'Ik maak kans op promotie' of ... of 'Dankje voor de interesse, maar ik wil er liever niet over praten.'


Als mensen doorvragen, blok ik hen zo snel mogelijk af door iets te zeggen in de trand van 'Fijn dat je zoveel interesse hebt, maar ik heb geen behoefte om erover te praten.' Of 'Fijn dat je zoveel interesse hebt in mij, maar hoe is het met jou?' Tenzij het écht goede vrienden zijn of mensen waar ik écht een goed gevoel over heb. (Hiervoor verwijs ik graag naar 'Wie vertel ik het.') Dan nog is het geen garantie. Onlangs ben ik nog enorm kwaad en emotioneel geworden bij mijn zus en nadien nog bij mijn beste vriendin. Tja... Soms lukt het en soms lukt het niet.


Hoofd schuin houden, ogen bezorgd zetten en vragen 'Hoe is het nu met u?'
Ik merk dat ik dan automatisch denk dat ze vragen naar mijn IVF traject, mijn emoties daarover. In het begin greep ik zo'n vragen met beide handen aan om te beginnen over wat ik voel en hoe moeilijk het is en ... Ik overviel mensen daarmee. Ze werden onwennig, want hadden geen idee hoe ze hiermee om moesten. Voor mij was het dagelijkse kost, voor hen was het allemaal nieuwe informatie. 
Nu antwoord ik gewoon op de vraag. Goed of OK wel of vandaag wat minder of gisteren iets leuks gedaan of ....

Lees ook:
- Met wie praat ik erover? Wat vertel ik en wat niet?
- Wat zeg ik als mensen ernaar vragen?
- Wat doe ik met mijn werk? Wat zeg ik tegen mijn collega's?



Geen opmerkingen:

Een reactie posten