Wat zeg ik als mensen ernaar vragen?

Vanaf het moment dat mensen weten dat je bezig bent met een vruchtbaarheidsbehandeling, gebeurt het wel eens dat ze er naar vragen.
Ik merk bij mezelf ook dat als mensen die ervan op de hoogte zijn, me vragen hoe het met mij is, dat ik onmiddellijk denk dat ze vragen naar de behandeling. Ondertussen weet ik dat dit niet zo is. Voor mij is dit dagelijkse kost, ik ben er constant mee bezig, maar voor hen niet.

Als mensen er zelf naar vragen en ik heb geen zin om erover te praten, dan zeg ik dat gewoon.
'Vind je het ok dat we er niet over praten? Ik kan het nu even niet, maar je mag erop vertrouwen dat ik erover zal vertellen als ik er behoefte aan heb.'
Geloof me, dat is altijd ok.

Als je wel zin hebt om erover te praten, wil ik jou graag meegeven dat niet iedereen altijd zal reageren zoals jij het wil. 
Ik heb al gemerkt in het hele proces dat dit ook bij mezelf verandert. Op de ene moment wil ik dat ze met me meeleven, de andere moment wil ik dat ze gewoon zwijgen en luisteren, soms wil ik dat ze meedenken en raad geven, ...

Ik probeer nu zo goed mogelijk aan te geven wat ik wil en dat vind ik enorm moeilijk, maar het helpt wel om er niet met een emotionele kater uit te komen nadien.
In het begin vertelde ik alles aan iedereen, nu vertel ik een beetje aan een paar mensen en alles aan 1 persoon, mijn man.


Lees ook:



Geen opmerkingen:

Een reactie posten